شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

به مناسبت سال یاد شهید ناصر شاملی

*به مناسبت سال یاد شهید ناصر شاملی*

 

آسمانی شدن نه بال می خواهد و نه پر بلکه دلی می خواهد به وسعت خود آسمان، مردان آسمانی بال پرواز نداشتند و تنها به ندای دلشان لبیک گفتند و پر کشیدند. 

به گزارش رصنا(روابط عمومی موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان)؛ شهید ناصر شاملی کازرونی،  متولد بیست و نهم بهمن ماه سال ۱۳۲۹ در شهر کازرون بود که در ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۴ در آبادان به شهادت رسید. 
او عضو تیمهای تاج و صنعت نفت آبادان و مهاجرین کازرون بود و از افتخارات ورزشی او می توان به کسب چندین قهرمانی باشگاههای آبادان با همراهی تیم تاج،  قهرمانی جام اعلم با تیم تاج،  کسب عنوان ستاره جام اعلم در سال ۱۳۵۲ و دعوت به اردوی تیم ملی جوانان ایران اشاره کرد. 

یکی از پیشکسوتان فوتبال آبادان و همبازی شهید ناصر شاملی درباره ی او می گوید: آشنایی من با ناصر از زمان بچگی و به عنوان هم محله ای آغاز شد، او خیلی زودتر از من در تیم تهران جوان فوتبال بازی می کرد. فریدون لقمان افزود:دقیقا در سال۱۳۴۲ که تیم تهران جوان تبدیل به تاج شد، من هم به ناصر پیوستم، ناصر در تیم، گوش راست قهار و با تکنیکی بود اما مربی مان یعنی شادروان دوستانی تشخیص اش این بود که هر  دوی ما را در پست هافبک میانه زمین تعلیم دهد. 
وی اظهار کرد: خدا را شکر آنقدر آموخته بودیم که در آن زمان کسی جلودارمان نبود و آوازه مان (شاملی و لقمان) درسرتاسر ایران پیچید.
این پیشکسوت فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه درسال ۱۳۴۹ هر دو نفرمان به تیم ملی جوانان راه پیدا کردیم، گفت: کمترکسی میتواند ادعا کند که ناصر  بداخلاق بود، او همیشه خنده بر لبش بود و شوخی و شادابی را با خودش همراه داشت. 
لقمان؛ تصریح کرد: ناصر شاملی،  عاشق آبادان بود، و به رغم پیشنهادات فراوانی که برای بازی در داخل و با خارج از کشور به ما می شد اما همه را فدای شهر آبادان کرده و جواب رد به آنها می دادیم.
وی یادآور شد: تعصب ناصر به آبادان دلیل شهادتش بود، او با همان پیراهنی که در تیم صنعت نفت بازی می کرد و درحین انجام تمرین فوتبال در زمین چمن بیمارستان شیر وخورشید (شهید بهشتی فعلی) که محل کارش بود و در اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید، روحش شاد. 
پیشکسوت فوتبال کشورمان ادامه داد: شهید ناصر شاملی در زمان جنگ تحمیلی به همراه مرحوم محمد سعدونی در زمان جنگ تحمیلی مسئولیت داروخانه ای در آبادان را  به عهده داشتند و در هنگام استراحت در زمین چمن بیمارستان با همکارانش مشغول بازی فوتبال بود تا جایی که در همان محل نیز به لقاءالله پیوست.   
لقمان؛ ادامه دادن راه شهید ناصر شاملی و شاملی ها را سخت خواند و افزود: شاملی نه تنها با دوستانش بلکه با همه ارتباط خوب و دلنشینی داشت و همیشه آن لبخند و شوخ طبعی خاص خودش را داشت، خوش برخورد، خوش مرام و آرام بود. شاملی در بازی کتک می خورد و بدون اینکه چیزی بگوید راه خودش می رفت و به رغم عدم میل باطنی شاملی من مسئول جبران این موضوع بودم.           
وی اظهار کرد:  خاطرات زیادی با ناصر دارم لحظه به لحظه بازیهایی که داشتیم برایمان خاطره بود به خصوص وقتی آتش بازی من و شاملی  در دبدار با  تیمهای بزرگ شروع می شد.
آری؛  به راستی کبوتر بودند آنان که به ناگاه پرکشیدند و در آسمان به ابدیت پیوستند؛ کبوترانی که ندای رستاخیز در گوششان طنین‏افکن شد و با کوله‏باری از اخلاص بر دوش، دعوت معبود را لبیک گفتند.

شهید ناصر شاملی کازرونی، متولد بیست و نهم بهمن ماه سال ۱۳۲۹ در شهر کازرون بود که در ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۴ در آبادان به شهادت رسید. 
او عضو تیمهای تاج و صنعت نفت آبادان و مهاجرین کازرون بود و از افتخارات ورزشی او می توان به کسب چندین قهرمانی باشگاههای آبادان با همراهی تیم تاج،  قهرمانی جام اعلم با تیم تاج،  کسب عنوان ستاره جام اعلم در سال ۱۳۵۲ و دعوت به اردوی تیم ملی جوانان ایران اشاره کرد. 
خانواده شهید شاملی به دلیل شغل پدر از کازرون به آبادان آمدند. ناصر مانند هم سن و سالانش در کوچه پس کوچه های شهر با توپ آشنا شد و در آشنایی او با غلامحسین و پرویز مظلومی و ابراهیم قاسمپور و دیگران از محله ی خودشان آغاز شد. 
مشوق اصلی ناصر، پدرش عباس آقا بود که خودش از علافمندان فوتبال و. تیم مطرح تاج بود. حمایتهای پدر،  پسر را به یکی از بهترین های فوتبال آبلدان تبدیل کرد و همین درخشش اش باعث شد تا در سال ۱۳۴۸ به همراه غلامحسین مظلومی از سوی مرحوم رایکوف به تیم. ملی جوانان دعوت شود اما کمی بعد به دلیل اختلاف با رایکوف اردو را ترک کرد و از آن به بعد بود که مورد غضب واقع شد. 
در سال ۱۳۵۲ با درخشش بی نظیرش در جام اعلم و انتخابش به عنوان ستاره این جام و. کسب مقام. قهرمانی در این جام مورد توجه تیمهای تهرانی قرار گرفت اما به دلیل تعصبش به شهر و. تیمش از رفتن به تهران خودداری کرد. 
در سال ۱۳۵۲ همچنین در مسابقات زیر گروه جام تخت جمشید به همراه تیم تاج آبادان جواز حضور در جام تخت جمشید را کسب کرد اما به دلیل وجود قانون  ممنوعیت حضور تیمهای هم نام در این جام،  تیمی منتخب از تمام تیمهای باشگاهی آبادان تحت نام صنعت نفت آبادان تشکیل و. این تیم راهی مسابقات جام تخت جمشید شد که شهید ناصر شاملی جزو موثرترین بازیکنان اولیه تیم بزرگ صنعت نفت بود. 
آوازه اش در سراسر کشور پیچیده بود و دوست داران فوتبال همه او را به واسطه ی بازیهای زیبا، تکنیک.منحصر به فرد، قدرت بدنی بالا و.اخلاق و جوانمردی می شناختند. 
در زمان جنگ تحمیلی شهید ناصر شاملی به عنوان تکنسین بهداری آبادان و سالها به عنوان مسئول فنی داروخانه بهداری مشغول فعالیت بود و هیچگاه شهر را ترک نکرد تا اینکه  در روز ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۴ و در حالی که برای حفظ آمادگی جسمانی در زمین فوتبال بهداری آبادان مشغول تمرین بود با ترکش گلوله توپخانه دشمن بعثی به شهادت رسید. 
پیکر پاک و مطهر شهید ناصر شاملی پس از انتقال در شهر زادگاهش کازرون به خاک سپرده شد. 
از او سه فرزند تحصیل کرده با مدارج علمی بالا به جای مانده است

تجلیل از عکاس افتخار آفرین آبادانی در اردوی طلایی پوشان

تجلیل از عکاس افتخار آفرین آبادانی در اردوی طلایی پوشان

دو شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
موسسه فرهنگی ورزشی

صنعت نفت آبادان